måndag 26 januari 2015

färgbestämning

Om jag får ett uppdrag att ID-kontrollera en häst så vill jag gärna kontrollera stammen för att möjliggöra eventuella tveksamheter i stammen...

I olika raser är olika färger mer eller mindre populära och vissa färger får de rent av inte ha. Om man då misstänker att en häst av en viss ras har den färgen ändå får man kontrollera lite extra noga... Vad finns det för färger och tecken längre bak i stammen?

Jag tycker det är otroligt roligt med hästar som är "tveksamma"... Det är en utmaning att leta stam osv. Ännu klurigare om stammen är utländs och man inte hittar bilder... Men om man har korrekt färg på fadern och modern så kan man iaf utesluta vissa färger som inte kan ligga dolt.

2009 "forskade" jag vilken färg Kalúa kunde ha men hur jag än vände och vred på saken så kunde jag bara få det till EN färg...

Men med facit i had så är jag nu tveksam... men vad kan ett par hårstrån göra???

1 kommentar:

Lorita sa...

Titta på manken, men jag bllir inte ledsen om du skriver bara brun ;)