måndag 6 april 2015

Biodling på gång...

Ja då är mina första bikupa målad... Var och hämtade den på skärtorsdagen. Tidigare är dräkt, pust, drottningfälla, pollenfälla och borste införskaffat (köpt på Bikompaniet på Hisingen)...

Efter midsommar kommer "avläggaren" hem... eller hem och hem... jag ska ju inte ha den på balkongen direkt... ;-) Rent juridisk och lagmässigt är det inte omöjligt men jag är mer orolig för att grannarnas grillande kommer störa mina bin än att de kommer störa dem...

I år räknar jag med en honungsskörd under 20 kg. Delvis pga det är så sent på säsongen som jag startar bisamhället. Jag har valt "rasen" Buckfast. Främst för att det verkar vara mest av dem i området. Det är viktigt att ta hänsyn till det för att inte korsa olika raser (större risk för att bina blir ilskna då, antingen hos mig eller hos grannen). Ett av målen med biodling är just att ta fram SNÄLLA bin. Ett annat mål att få fram bin som inte är svärmningsbenägna (flyttar hemifrån).

(gammal bild)

Inga kommentarer: