måndag 8 september 2008

HOVSLAGARE?

Jag rider i ett stall med två vbl-travare. När den nya hovslagaren började att vara deras hovslagare så blev jag glad för jag tyckte att hovarna blev mycket finare än med förra hovslagaren. Både strålen och formen på hovarna blev bättre efter verkning!! Dock har skorna åkt av titt som tätt. 4 st på mindre än 2 månader. Tidigare har väl stoet tappat ca 2 tappskor på 10 år med förra hovslagaren... Vad är det för skillnad nu och då??? Visst är inte hästar stillastående djur och att en snabb vändning i geggamoja kan få skon att åka av, men varför har det inte gjort det alla de 10 år innan??

Även en annan kund har haft tappsko på sin häst, men den ägaren ser det inte som lika stort problem då hon har tappskoutbildning...

7 kommentarer:

Kackas Skitsnack sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Kackas Skitsnack sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Kackas Skitsnack sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Anonym sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Jess sa...

Hej!

Kom in på denna sidan.. Och kom fram till att jag är 99%säker att du var intresserad av min fjording för några årsen, kan det stämma? Sammanträffande !

Tycker jag känner igen ditt namn osv,
Trevlig blogg btw,

Du, denna hovslagare, har hon godkänt detta du lagt ut, det känns verkligen lite oproffsigt om jagfår säga..:S Jag tycker att man skall Prata! med varandra och lösa saker den vägen, jag har oxå haft mycket problem med hovslagare genom åren innan jag hittade den vi har nu, Vi har tävlingshästar, www.swedenhorsetrading.se och köper in nya talanger direkt ifrån tyskland och det är mycket! viktigt att dessa är i bra skick oavsett pris,stam eller whatever.

Hästar Tappar skor.

Om ni inte vill ha tappskor.
kolla benställning
kolla upp hagar ( 20x8m DRÄNERADE grushagar som mockas dagligen)
Kolla över hästens foderstat, kan något fattas?
Ha hästen ensam för guds skull. så att den inte skadas, eller, blir avtrampad skor.

Alla kan inte ha denna standarden, därför är det noga med att kolla upp, välja ut hovslagaren noga. Jag är supernöjd med min!
Kan alltid komma.
Följer ibland med ut på tävlingar

Jag har inte haft en enda tappsko sen jag bytte hovslagare OCH man får inite glömma av det väder som är i dagens värld. det påverkar skorna-sömmen OCH hovarna mycket !

Kul att träffa på dig igen,


//Jessika

Lorita sa...

Här ute så skulle jag vara mer orolig om jag inte fick tappskor, då är hästarna trångskodda och det är inte bra.

Kommer hovslagaren ut och slår på skorna för bensinpengarna så tycker jag det är helt OK.

Kackas Skitsnack sa...

Jag blev ombedd av ägaren att kontakta hovslagaren och be henne kontakta ägaren. Det är en gröt som jag hoppas nu har runnit ut i sanden...

Stoet HAR dåligt benställ men har inte tidigare tappat så mycket skor som nu. Hästarna (två) går ihop i större beteshage. Som de gjort i alla år...

Jag vet att valacken haft problem med fodret. Men gått på extra B-vitamin. Nu går de båda på kraftfoder plus foderjäst (mkt B-vitamin)

Jag önskar mest av allt att båda kunde gå barfota (valacken gör det) så man slapp detta, men stoet blir så ömfotad när hon går barfota fram (går barfota bak).
Det började alltså att en baksko åkte av och vi provade att låta henne gå barfota bak. Det gick bra!! :-D Sen har 3 framskor åkt av sedan mindre än 2 månader... och som sagt så har hon ömmat när hon gått barfota fram.

Frågan är om hon bara ska "stå" pga åldern (21) eller om ägarn har tålamodet att vänta tills hon vänjer sig med att gå barfota som kan ta över ett år...

Jag har ingen beslutanderätt alls runt hästarna för då skulle jag nog tycka att de inte ska ha hästar i huvudtaget... Men nu HAR de det och man får ta det som det är...*suck*

Det jag ville debattera är VARFÖR skorna åker av just nu och inte tidigare år. Jag har EN fundering... de får inte gå på "vägen" i hagen utan i skogen där det är geggigt... frågan är om det är DÄRFÖR...

JAG FÖRSÖKER ALLTSÅ BARA HITTA ORSAKEN/ORSAKER TILL SÅ MÅNGA TAPPSKOR JUST NU NÄR DE BYTT HOVSLAGARE...