söndag 8 mars 2015

Fotopromenad med både gammal och ny

(Upputtat sen 2013) Lite aktuellt igen...

När min iPhone var ny var jag ute och tog kort med den och min lila Sony Ericson K7701i.

Jag började se vissa fördelar med iPhonen som är betydligt snabbare. Men också funktionen med att zooma in var bra om jag vill exempelvis ta kort på vilda djur som ekorrar eller fåglar. Med mina gamla Sony Ericsson skulle det vara som en liten prick som dessutom tar låååång tid på sig att ta kortet och då hinner oftast fågeln flyga iväg!

Fortfarande tycker jag att min gamla mobil tar bättre motljusbilder och har bättre färgsättning. iPhonens bilder blir ofta lite åt det lila hållet...




Lekplatsen på baksidan där jag bor... Ericsson ger klarare färger, särskilt blåare himmel.




Det är större kontrast mellan mörkt och ljust på korten från iPhonen. På kortet med Ericsson ses fler detaljer och även solens strålar.




Dessa tycker jag inte var så stor skillnad på. Mer kontrast på kortet från iPhonen dvs det mörka är mörkare och det ljusa är ljusare.




Precis som på andra kortet större kontrast mellan mörkt och ljust på korten från iPhonen. På kortet med Ericsson ses fler detaljer och solens strålar.




Korten på mossan är inte stor skillnad på men i överkant är iphonebilden mer lilaaktig. För mycket magenta i iPhonebilden?




Bättre färger på Ericssonkortet...




Här är det stor skillnad på färgsättningen tycker jag! IPhonebilden ser mest brun ut utan detaljer i andra färger. Här tycker jag att Ericssonbilden är betydligt bättre!!




Här vet jag faktiskt inte vilken jag tycker är bäst... Solen tycker jag är bättre på iPhonebilden, färgen och träden bättre på Ericsson...




Här ser iPhonebilden mest brun ut... Husen ser mest ut som en ljus linje...




Är hagen brun och himlen lila eller är hagen fläckvis grön och himlen blå? Det är tydligt att jag gillar Ericssonbilden bättre här...




Solen bleker grenarna på iPhonebilden. Detaljerna är tydligare på Ericssonbilden.




Vägen ser lila ut på iPhonebilden. Huset syns knappt. Inte lyktstolpen heller.




Lila himmel och brun mossa eller grön mossa och blå himmel?




Husen syns mycket bättre på Ericssonbilden!




Solen bryter grenarna på iPhonebilden. Grenverket och huset är tydligare på Ericssonbilden.




Skärpan är helt olika!!! Ericssonbilden är mycket mer detaljrik.




På vilken bild går det att läsa på skylten?




Hur många bilar och lyktstolpar är det på bilderna? På vilken syns de bäst? Annars är färgerna ganska okej på båda korten.




Verkligen skillnad på färgen på vägen... Men på vilken bild syns bladen på marken?




Enda bilden där jag tycker iPhonen har bättre färger än Ericsson. Men som vanlit syns detaljerna bättre på Ericssonbilden.




Oavsett om det är buskar, ett bart träd eller en grusgång så är allt brunt på iPhonekortet... hm... Och som vanligt syns detaljerna bättre på Ericssonbilden.




Kortet från iPhonen ser lila ut. Ericssonkortet har fler detaljer som syns.




Hm... Vilken bild syns det bilar, skyltar och hus på? Hm...




Loftgången... Hur väl syns dörrmattor? Hur väl syns Björkåsgården och andra byggnader?


Inga kommentarer: